5e GARDEN CENTRE QUALITY AWARDS

5e GARDEN CENTRE QUALITY AWARDS

10-02-2020

Uitreiking 5e Garden Centre Quality Awards:

5 sterren

Tuincentrum Thiels uit Heist-op-den-Berg

4 sterren aan de Vlaamse tuincentra:

Oh’Green te Olen

Tuincentrum Goessens te Erpe-Mere

Tuincentrum Rijmenants te Massenhoven

4 sterren aan de plantencentra

Plantencentrum Het Wilgenbroek te Oostkamp

Plantencentrum Inter-Arbo te Vlezenbeek

Genker Plantencentrum te Genk

4 sterren aan de Waalse tuincentra

Oh’Green te Doornik

Luxgreen te Marche- en-Famenne

Pépinière de l’Etoile te Soignies

3 sterren aan de Vlaamse tuincentra:

Oh’Green te Zwijndrecht

Oh’Green te Aarschot

Tuincentrum Lissens te Opwijk

Tuincentrum Van Buynder te Temse

3 sterren aan de plantencentra

Groencentrum Belleplant te Maldegem

Erica Garden te Ninove

Tuinplantencentrum De Pauw te Bornem

3 sterren aan de Waalse tuincentra:

Oh’Green te Louvain-la-Neuve

Oh’Green te Saint-Georges-sur –Meuse

Oh’Green te Gouvy

Luxgreen te Messancy.

Op 31 janauari 2020 werden voor de 5e maal door de Belgische Tuincentra Vereniging de Garden Centre Quality Awards uitgereikt aan talrijke verdienstelijke tuin- en plantencentra in Vlaanderen en Wallonië.

 

De Belgische Tuincentra Vereniging heeft voor de 5e editie gesleuteld aan het concept met een aantal vernieuwende elementen. Een eerste vernieuwing is de toevoeging van het woordje “quality” in de benaming omdat het in de beoordeling door de vakjury de nadruk ligt op de kwaliteit van het bedrijf zoals door de klant ervaren en niet in de eerste plaats op het ondernemerschap van het bedrijf. 

 

Beleving en core business

Nieuw is ook het uitreiken van kwaliteitssterren binnen een schaal van 1 tot 5 sterren. Dit vervangt de vroegere waardering van goud, zilver en brons, hetgeen toelaat meerdere verdienstelijke bedrijven te waarderen met een award. Ten slotte werd in de beoordeling door de vakjury meer nadruk gelegd op de beleving zoals door de consument ervaren wordt naar aanleiding van een bedrijfsbezoek.  De beoordeling door de jury is ditmaal gebaseerd op twee onaangekondigde bedrijfsbezoeken in mei-juni en in oktober-november. Het jureerproces stond onder het professionele toezicht van het Retail Design Lab van UHasselt o.l.v. prof. dr. K. Quartier.

 

Voor deze 5e editie hebben zich ingeschreven om zich te laten screenen:

16 tuincentra uit Vlaanderen,

11 plantencentra uit Vlaanderen,

15 tuincentra uit Wallonië.

Alle deelnemende tuin- en plantencentra met minstens 3 kwaliteitssterren krijgen een plexi plakaat als award om dit aan hun klanten kenbaar te maken.

Tevens ontvangen alle deelnemende tuin- en plantencentra de verschillende beoordelingsrapporten van elk jurylid. Belangrijker dan de punten en de sterren is de feedback die elke deelnemer krijgt van de jury. Het is een werkinstrument om met het personeel te overleggen omtrent verbeterpunten. Finaal draagt de Garden Centre Quality Awards er toe bij om elk voor zich telkenjare de lat hoger te leggen en te streven naar een bijkomende ster of om op zijn minst zijn sterrenniveau weten te behouden.

Jury speelt mystery shopper

Het is belangrijk te weten dat de juryleden zich tijdens hun audits gedragen als klanten die voor het eerst dit tuin- of plantencentrum bezoeken. Welke indruk (wow-effect) krijg ik als klant om mij te inspireren? Hoe authentiek is dit bedrijf met de core business als tuinmarkt bezig, want het gaat tenslotte in essentie om de natuur op aansprekende wijze onderdeel te laten zijn voor onze woon- en leefomgeving?